Att säga upp en anställd p.g.a. arbetsbrist och istället hyra in en konsult

Hej! När jag var mammaledig då ringde min chef och sa upp mig pga arbetsbrist. När jag kom tillbaka efter min mammaledighet visar det sig att tjejen som vikarierar för mig finns kvar och utför mina arbetsuppgifter. Tjejen är chefens svärdotter. Hon hade blivit anställd på en konsultfirma och hyrs in av chefen. Får han säga upp mig pga arbetsbrist och ta in en konsult istället som utför mina arbetsuppgifter. Hans vill så klart att hans svärdotter jobbar åt honom än jag. Tack på för hand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad gäller själva arbetsbristsituationen så är det arbetsgivaren ensidigt som bestämmer om det är arbetsbrist. Uppsägningar ska förhandlas med facket till vilket företaget är kollektivavtalsanslutna och de ska vara sakligt grundade och följa turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS),
se 7 och 22 §§ LAS https://lagen.nu/1982:80#R9. Arbetsbrist är sakligt grundad om det inte finns jobb, pengar eller intresse att fortsätta driva verksamheten. Om arbetsgivaren följt dessa regler till punkt och pricka så har han tyvärr rätt att säga upp anställda och istället ta in konsulter på uppdragskontrakt. Är det en privatägd verksamhet så kan han dessutom välja precis vem eller vilka han vill.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare