Att vara med och ändra lagstiftning

Varför bryr sig svensk lag mer om människor än andra djurs rättigheter? Det är extremt låga straff på att plåga ihjäl djur (vi också är ett djur) även efter den nya lagen, men plåga ihjäl en människa kan ge livstids fängelse så varför betyder våra liv mer än deras om vi alla är djur. Eftersom vi är smartare (vilket kan ifrågasättas) ska vi inte ta hand om dom som är mindre smarta och att deras skydd vara högre då ifall dom skadas? Ps hur kan man hjälpa för att hjälpa få strafflagar blir mer rimliga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din frustration för djurens rätt och att du vill att lagstiftningen ska göra mer för djurens rättigheter.

Svensk djurlagstiftning

Den svenska djurskyddslagstiftningen är till för att garantera att djuren i Sverige ska få skydd. Svensk lagstiftning är måna om att djur i Sverige ska få ha det bra både fysiskt och psykiskt och lagen vill främja respekt mot djur och även en god djurvälfärd. Sverige har faktiskt mer skärpta krav, i jämförelse med andra länder, för att säkerställa att djurens rätt beaktas och för att förebygga att djur far illa.

Hur kan jag som privatperson bidra till förändring?

Det som avgör hur lagstiftningen ser ut bestäms av Sveriges riksdag, och är gällande djurens rätt formulerade i den svenska djurskyddslagen (2018:1192)

Förslag till ny lag eller nya förslag kommer från:

  • Regeringen (genom så kallade propositioner)
  • Riksdagsledamöter (genom så kallade motioner)
  • EU

Om du som enskild person vill att svensk djurlagstiftning ska bli mer sträng eller på annat sätt påverka lagstiftningsprocessen kan du  göra detta genom att kontakta en lokal riksdagsledamot med dina idéer och förslag, som sedan kan ta ditt förslag vidare till riksdagen genom en motion. Kom dock ihåg att när allt kommer omkring är det oavsett riksdagen som beslutar och bestämmer hur lagarna ska se ut.

Du kan även enskilt välja att i din hemkommun politiskt engagera dig för att kunna påverka djurens rätt i samhället.

Vill du läsa mer om lagstiftningsprocessen i Sverige kan du gå till Riksdagens hemsida. Den hittar du här.

Hoppas detta gett dig vägledning i din fråga.

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare