Avbeställning av konsumenttjänst

Hejsan!

Jag och min sambo bestämde oss för att renovera om badrummet för ca 2månader sen och började kontakta företag. Vi fick sedan ett bra erbjudande och accepterade de. Nu till problemet, min sambo har blivit allvarligt sjuk och har fått spendera tid på sjukhuset under längre perioder och våran ekonomi har gått i botten. Finns de någon möjlighet att bryta avtalet vid såna omständigheter? Arbetet i badrummet ska inte börja förens om ca 2 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I konsumenttjänstlagen (KtjL) 42§ https://lagen.nu/1985:716 finns ett avbeställningsskydd. Där framgår att näringsidkaren (företaget) har rätt till ersättning för det arbete som redan har utförts samt det arbete som trots avbeställningen måste utföras. De kan även ha rätt till ersättning om det visar sig att de tackat nej till arbete för andra kunder pga er beställning, och näringsidkaren inte kunde skaffa annat arbete under den tiden istället.

I ert fall har näringsidkaren förmodligen inte haft några kostnader pga er beställning ännu. Såvida näringsidkaren inte har andra kostnader som ovillkorligen måste betalas pga er beställning, eller i övrigt inte inrättat sig efter uppdraget, så har näringsidkaren inte rätt till ersättning.

Mitt råd är därför att ni hör av er till företaget så snart som möjligt och avbeställer. Se då vad företaget säger. Det kan då hända att företaget gör gällande ett standardbelopp som det vill ha i ersättning. Det är ok så länge det är skäligt, se 43§ KtjL. Påstår företaget att de vill ha (orimligt hög) ersättning så är du mycket välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Vi kan då hjälpa dig att driva frågan vidare.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare