Avbilda andras verk

Hej!

Jag målar på min fritid och undrar vad lagen säger om att måla av andras verk? Min tavla ser i princip likadan ut som bilden jag målade av. Jag har lagt upp en bild av min målning på Instagram, borde jag ta bort den eller vad kan annars bli för konsekvenser? Och får jag lov att sälja den, eller andra tavlor som är lika andras bilder eller posters? Vart går gränsen för hur mycket inspiration man får ta från andras bilder, och finns det några bilder man får måla av utan problem?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar upphovsrättsliga frågor. När det kommer till att efterlikna andra verk, är det viktigaste att det inte blir fråga om ett intrång i någon annans upphovsrättskyddade verk. Lagen hindrar inte dig att efterlikna andra människors verk, så länge du gör det för privat bruk. Detta innebär att så länge du inte tänkt sälja eller ställa ut dem efterliknande verken så råder inga problem.

Din fråga gällande gränsdragningen för hur mycket inspiration man kan ta av annan utan att göra upphovsrättsligt intrång är väldigt intressant. Det som förutsätts är att du själv har skapat ett nytt verk som medför att du är fri att förfoga över verket hur du önskar.

Förutsättningarna för att det ska uppstå en ny upphovsrätt till ett konstnärligt eller litterärt verk är att det du själv skapat har uppnått en viss verkshöjd. Med verkshöjd avses att det du skapat har en viss särprägel i förhållande till redan existerade verk. Detta uppnås ofta om ditt verk är originellt och så pass självständigt i förhållande till det verk du avbildar.

Att avgöra om det man avbildat uppnått en egen verkshöjd är inte alltid lätt. Sammantaget handlar det om att försöka bedöma huruvida avbildningen utgör ett uttryck för din egen konstnärliga individualitet och ifall ditt verk är originell i sin karaktär. För att exemplifiera detta kan lyftas ett mål från 2017 fattad av Högsta domstolen. Tvisten handlade om ifall en målning på en konstnär hade verkshöjd i förhållande till ett fotografi på konstnären. En jämförelse mellan fotot och målningen kan ses här. Högsta domstolen fann att målningen var väldigt lik, men att målningen hade verkshöjd till följd av bocken i bakgrunden och färgsättningen.

Sammanfattningsvis är det fritt fram att avbilda andras verk så länge det sker för privat bruk. Önskar du sälja eller offentliggöra dina avbildningar måste du antingen ha upphovsmännens tillstånd eller så måste dina avbildningar ha en egen verkshöjd som gör dina verk självständiga från de andra och tillika ger dig fri förfoganderätt över dem.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare