FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/12/2022

Avbrottsförsäkring

Hej. Jag har enskild firma och tecknade en avbrottsgörsökring för tre år sedan som skulle skydda mig vid tex sjukskrivning. Han bedyrade skriftligt att den kommer täcka min hyra (25000kr) upp till ett år. Sedan juni i år 2022 blev jag tvungen att sjukskriva mig först 100% i fyra veckor. (Visste att försäkringen kickar in först efter fyra veckor) Efter fyra veckor blir jag sjukskriven på 50% och pengarna kom in som de skulle. Blev sen förtvivlad efter 4 månader då de säger att nu får du inte mer pengar. Det visar sig att personen sålt fel försäkring till mig vilket han har erkänt. Han gav fel info om summan och längden ” upp till ett år. De fick ansöka om en ”gratia” som de fick godkänt på. Allt har stått still i väntan på hur de skulle lösa sitt eget misstag så inga pengar in och jag jobbar fortfarande 50% med samma hyra. Nu fick jag svar att de är snälla och låter mig få fortsatt ersättning de resterande månaderna jag har kvar. MEN bara om jag betalar in 14000kr ( då försäkringen var dyrare än vad han sålt den för, hans misstag) för de månaderna jag har kvar på det påbörjade året som sjukskriven + att jag betalar av skulden på 23000kr som också är pengar som betalats in för lite ( enligt den egentliga summan) . Trots att han bedyrat vid flera tillfällen att försäkringen är korrekt . Och betalar jag inte så får jag inte teckna ny försäkring hos dem för att jag är sjukskriven. Vad är mina rättigheter i detta? Känns orättvist!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Sammanfattningsvis rör frågan alltså hur det ser ut när en försäkringsförmedlare sålt en försäkring och garanterat andra villkor än de som försäkringsbolaget tänkt sig.

Försäkringar

En försäkring är i grunden ett avtal där en part (försäkringsbolaget) går med på att betala ersättning under vissa förutsättningar (en skada eller förlust) till den andra parten (den försäkrade). Avtalet omfattas av vanliga avtalsrättsliga principer som innebär att villkoren i försäkringen är upp till avtalsparterna själva att förhandla fram och godkänna.

Vad har avtalats?

Ett avtal betyder att två parter har kommit överens om något. För att utreda vad precis ni har kommit överens om måste man se på de specifika handlingarna och kommunikationen kring tecknandet av försäkringen. I många standardavtal finns klausuler som handlar om att all tidigare kommunikation mellan parterna ”stryks” och att det bara är själva avtalstexten som gäller, i sådana fall antas båda parter ha läst igenom avtalet och gått med på det som står där. Om det inte finns en sådan klausul är frågan mer öppen, och det bör kunna argumenteras för att det är det förmedlaren har sagt som ska gälla. Resultatet beror mycket på hur avtalet är utformat och på hur tydlig förmedlaren varit i sin kommunikation. Utan att ha avtalet och tillgång till den kommunikation som finns mellan er går frågan tyvärr inte att svara på definitivt.

Konkludent nedsatt kostnad

När försäkringsbolaget accepterade dina lägre inbetalningar kan det ses endera som att de avsagt sig rätten att ta ”fullt” betalt för de månaderna, eller som en indikation på att de faktiskt ansåg att det lägre beloppet var det rätta. Hur det ska uppfattas beror tyvärr också på omständigheterna kring betalningarna, skälet till att de accepterat betalningarna och på vad som sagts mellan er. Det är inte helt omöjligt att det faktum att de tagit mindre betalt betyder att de inte har rätt till den högre summan.

Slutsats

Tyvärr kan inte ett definitivt svar ges utan att ha sett försäkringsavtalet. Svaret på frågan beror som sagt både på avtalet och kommunikationen. Min övergripande bedömning är att dina chanser att få rätt kan se ganska goda ut. Den baseras dock enbart på de uppgifter som angetts i frågan och inte på avtalet och den faktiska kommunikationen som ju är avgörande.

Jag rekommenderar att du söker vidare hjälp av en jurist som kan ta ställning till ett komplett beslutsunderlag och ge en rekommendation på hur ni bör gå vidare. Om du vill ha vidare hjälp kan jag se till att någon av Lawlines jurister kontaktar dig. Är så fallet, eller om du har någon följdfråga, är du varmt välkommen att skriva till mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare