Avdrag för förrättningskostnader vd utmätning av samägd egendom

Hej! Efter min mammas bortgång äger min syster 25 % av en bostadsrätt, där hon också bor. Vi övriga syskon äger tillsammans 75 % av lägenheten. Min syster har stora skulder. Nu ska Kronofogden sälja lägenheten för att betala skulderna. Det kommer att vara en del kostnader för försäljningen. Eventuellt måste Kronofogden också forsla bort och magasinera min systers möbler. Är det kostnader som dras från min systers andel på 25 % eller måste vi andra också vara med och betala detta med pengar från vår andel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel får egendom som två eller flera äger tillsammans utmätas för att betala den ena ägarens skulder, om den som vänt sig till Kronofogdemyndigheten för att driva in skulden begär att egendomen utmäts. Detta kallas ”indragning” och regleras i 8 kap.8 § utsökningsbalken.

Kronofogdemyndigheten ska nu sälja bostadsrätten på exekutiv auktion och efter försäljningen fördelas pengarna som dras in på de olika ägarna. Ni övriga syskon kommer alltså få era andelar av de medel som kommer in av försäljningen och det är bara ert syskons andel som får utmätas. Eftersom det finns en regel i 4 kap 3 § utsökningsbalken där det anges att utmätning endast ska ske om det belopp som kan beräknas flyta in, efter avdrag för kostnader som uppkommer efter utmätningen, ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig. Utmätningen avser bara er systers andel och förrättningskostnaderna ska då dras från hennes andel.

Matilda HellströmRådgivare