Avhjälpande på grund av fel på byxor

Hej! Jag köpte ett par byxor från ett stort klädföretag.

När jag får hem byxorna är byxbenen två olika längder och när jag kontakter dom så är de ända alternativet att reklamera och få pengarna tillbaka. Om jag vill ha ett par nya får jag beställa om dom.

Men i detta fallet är dom slut och kommer inte in igen.

Dom vägrar hjälpa mig och jag får ingen kompensation för besväret.

Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen är tillämplig

Eftersom att du är en konsument som har handlat en lös sak (byxorna) av en näringsidkare (klädföretaget) så är konsumentköplagen tillämplig (1 § KKöpL).

Varan är felaktig

Varan är felaktig eftersom den inte överensstämmer med vad som följer av avtalet, dvs att du beställt ett par byxor med byxben i samma längd men fick ett par byxor med byxben av olika längd (16 § första stycket & tredje stycket 1 p. KKöpL).

Påföljder

Det faktum att varan är felaktig aktualiserar diverse påföljder (22 § KKöpL). För att kunna aktualisera påföljder måste du dock ha reklamerat varan inom skälig tid och om du reklamerat inom 2 månader är det automatiskt inom skälig tid (23 § första stycket KKöpL).

Som jag förstår det så vill du ha ett par byxor av varianten du beställde fast med jämnlånga ben. Därför lämpar sig påföljderna avhjälpande eller omleverans bäst. Avhjälpande innebär att klädföretaget ska återställa varan till den avtalade kvalitén, i detta fallet genom att exempelvis sy om byxorna så att byxbenen blir samma längd. Du har rätt att kräva avhjälpande eller omleverans ifall det kan ske utan oskälig kostnad för klädföretaget (26 § första stycket KKöpL). Det föreligger en oskälig kostnad för klädföretaget ifall det är omöjligt eller oproportionellt att avhjälpa eller att göra en omleverans (jfr 26 § andra stycket KKöpL).

I ditt fall är det omöjligt att göra en omleverans pga att byxorna är slut. Därför blir frågan huruvida det är omöjligt eller oproportionerligt att kräva att klädföretaget avhjälper skadan. Det är inte omöjligt för dem att avhjälpa skadan eftersom det rimligtvis går att ta tillbaka byxorna, sy om dem och sedan skicka dem till dig. Det är inte helt klart huruvida det är oproportionerligt att kräva avhjälpande, men det borde rimligtvis inte vara oproportionerligt eftersom dina byxor i dagslägen i princip är oanvändbara och det inte kan tänkas innebära en allt för stor kostnad för klädföretaget av avhjälpa problemet.

Det skulle kunna tänkas att du kan kräva skadestånd, men då skulle du behöva bevisa att du lidit skada av att det var fel på dina byxor (30 § första stycket KKöpL). Detta kan vara svårt att hävda i detta fall, men möjligtvis skulle du kunna kräva ersättning för prisskillnaden ifall du köpt liknande byxor eftersom du inte kunde använda dessa och de nya byxorna är dyrare. Det är dock som sagt upp till dig att bevisa denna skada.

Sammanfattning

Det är fel på byxorna du beställde och du har därför (troligtvis) rätt till avhjälpande, dvs att klädföretaget du beställde byxorna blir tvungna att fixa dem och sedan skicka tillbaka dem till dig (26 § första stycket KKöpL). Det finns vissa begränsade möjligheter till skadestånd/kompensation (30 § första stycket KKöpL). Jag rekommenderar därför att du kräver att klädföretaget fixar dina byxor åt dig.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar!

Tim AxellRådgivare