Avliden make, äktenskapsförord och inga tillgångar - Kan jag göra dödsboanmälan?

Min make har avlidit, vi har äktenskapsförord! maken har inga tillgångar! Kan jag göra endast en dödsboanmälan!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsboanmälan kan ersätta bouppteckning
Dödsboanmälan är möjligt när den avlidnes tillgångar inte överstiger kostnaderna med anledning av dödsfallet, det vill säga begravningskostnader och andra tillhörande utgifter. För det fall att den som avlidit var gift ska den avlidnes eventuella andel i efterlevande makes/makas giftorättsgods adderas till beräknade tillgångar (20 kap. 1 § andra stycket respektive 8 a § första stycket ärvdabalken).

Du kan således välja att endast göra dödsboanmälan
Eftersom ni har äktenskapsförord, vilket jag antar täcker hela era respektive tillgångar, och din make inte har några tillgångar räcker det därför att göra en dödsboanmälan i stället för bouppteckning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare