Avsäga arv

Jag har ett problem. Min mamma är gammal och har alzheimer. Jag och min bror står som arvtagare. Men jag har en skuld hos kronofogden och vill inte att mitt arv ska gå till dom.

Kan jag då exempelvis avsäga mitt arv? och vem går då arvet till?

Har en dotter som är 17år, blir 18år i höst. Går det automatiskt till min bror eller min dotter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör arvsrätt och det regleras i 17 kap. ärvdabalken (ÄB). Du har som arvinge rätt att avsäga din rätt till arv, 17 kap. 2 § ÄB. Det innebär som utgångspunkt att arvet fördelas på övriga arvingar och varken den som avsäger sig arvet eller dennes arvingar ärver något. Med andra ord ärver din bror allt och inte din dotter.

Vidare framgår det av 17 kap. 2 § första stycket ÄB att en avsägelse av arvsrätten måste ske skriftligen. Det enklaste sättet är om det finns ett testamente där det framgår att arvingen som vill avsäga sitt arv inte kommer att ärva något. Det räcker i sådana fall att du som vill avsäga ditt arv skriver ditt godkännande på testamentet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare