Avsägelse av bostadsrätt - Vad gäller i fråga om bostadsrättshavarens förpliktelser i förhållande till föreningen?

Hej Min mor (77 år) avser flytta från sin bostadsrätt till senior hyreslgh. Det är nu i princip inget värde (köpte för 40 000 kr för 20 år sedan) i bostadsrätten, då föreningen är minst sagt"stökig", det har varit flera/ombildningar/anmälning mot fg förening o.s.v. Man får bl.a ej gå ut på balkongen p.g.a rasrisken. Då har planen varit att säga upp bostadsrätten, skänka till brf, med 3 mån uppsägningstid. Jag förankrat detta med sakkunnig frågan, och besked har varit att så kan ske, men ej vanligt. Nu tillkommande info från annan person säger att brf kan komma att kräva ekonomisk motprestation för förlorade intäkt av hyresavgifter om det står tomt. Fråga: kan det vara möjligt ?, hur går man då vidare ? Fråga/förhandsbesked/förhandling från/med styrelse anses i princip uteslutet i detta sammanhang, så jag avböjer sådana svar/rekommendationer/råd från er, utan vill veta vad som kan komma att gälla juridiskt. Och då enl. fg, ny fråga: så hur ska delgivningen av uppsägningen för bostadsrätten gå till, måste det ske "fyskiskt" med påskrift på papper från delgiven styrelse/person. Denna delgivning skulle då kunna dra ut på tiden m.a.p svar från mottagare. Kontraktet för hyreslgh är påskrivet , 20 flyttlådor packade och flyttbussen kommer 2024-01-17.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är bostadsrättslagen (BRL).

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskap om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Mot den bakgrunden blir nedan skrivelse ganska så kort och allmänt hållen, men inledningsvis, innan din telefonrådgivning äger rum, kan i vart fall följande anföras.

I 4 kap. 11 § 1 st. BRL sägs att en bostadsrättshavare får avsäga sig bostadsrätten tidigast efter två år från upplåtelsen och därigenom bli fri från sina förpliktelser som bostadsrättshavare (min kursivering). Märk väl att avsägelsen ska göras skriftligen hos styrelsen. I andra stycket i samma bestämmelse anges vidare att vid en avsägelse övergår bostadsrätten till föreningen vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från avsägelsen eller vid det senare månadsskifte som angetts i denna. Under förutsättning att minst två år har förflutit sedan upplåtelsen, vilket är fallet här, innebär ovanstående att din mamma kommer att bli fri från sina förpliktelser i förhållande till bostadsrättsföreningen. Detta kan också bara och utifrån ordalydelsen i lagtexten betyda att ”den tillkommande informationen” inte torde stämma. Noterbart är dock att de gamla förpliktelserna till föreningen, även de som uppstår mellan avsägelsen och övergången, svarar den tidigare bostadsrättshavaren för, dvs. din mamma.

En medlem som inte har någon bostadsrätt i föreningen kan utträda ur föreningen och får av orsak som anges i stadgarna uteslutas ur denna, vilket framgår av 2 kap. 11 § 1 st. BRL. I bestämmelsens andra stycke uttalas att en medlem som upphör att vara bostadsrättshavare ska anses ha utträtt ur föreningen om inte styrelsen medgett att han får stå kvar som medlem. Och när en bostadsrätt övergått till bostadsrättsföreningen ska den överlåtas så snart det kan ske utan förlust, om inte föreningen på en föreningsstämma beslutar att bostadsrätten skall upphöra, se 6 kap. 11 § 1 st. BRL. Observera också att en avsägelse innebär att bostadsrättshavaren avstår från varje ersättning för sin bostadsrätt. Vederbörande har således inte rätt att få tillbaka någon av de avgifter som betalats för bostadsrätten, varken insats eller upplåtelseavgift.

När det gäller din sista fråga kan sägas att avsägelsen torde kunna ske per mail adresserat till styrelsen, men i bevishänseende bör det naturligtvis bekräftas att avsägelsen har mottagits. Ett annat alternativ är att skicka den skriftliga avsägelsen i ett rekommenderat brev och möjligen i kombination med ett eller flera mail. I lagtexten uppställs endast ett krav på skriftlighet, men någon uttrycklig reglering som stipulerar att parterna även ska underteckna handlingen finns inte, jfr 6 kap. 4 § BRL och 4 kap. 1 § jordabalken samt de resonemang som förs fram i domskälen i hovrättsfallet RH 2005:11 (i mål I).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Eftersom du har betalat för ett Express24-ärende misstänker jag att du önskar en ganska så skyndsam återkoppling. Jag kommer därför att ringa dig redan imorgon fredag den 22/12 kl 16.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av kravbrev, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare