Bygglov för balkong i bostadsrätt

Hej, Vi köpte en lägenhet som gjordes om från en hyresrätt till en bostadsrätt där säljaren var bostadsrättsföreningen. Lägenheten annonserades som om den hade ett bygglov för en balkong vilket var en avgörande faktor i köpet. Nu 2 år senare så ska vi ta tag i byggandet av balkongen men upptäcker att lägenheter saknar ett bygglov. Vem har gjort fel här, är det mäklaren eller säljaren? Kan man kräva någon kompensation för att det var felaktig information i annonsen för lägenheten och man har betalat "överpris"? Kan man kräva att föreningen åtgärdar detta genom att de själva ansöker om bygglov för våran lägenhet? Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga framgår att lägenheten annonserades som om den hade bygglov. Det avgörande är om säljaren på något sätt lovat att det ska ha funnits bygglov. Om säljaren lovat att det fanns bygglov gäller en frist på två år för att kunna åberopa felet. (32 § Köplagen ) Det finns risk för att det är försent i ert fall, då jag tolkar det som att det har gått två år sedan köpet. Mäklaren bär inget ansvar, särskilt med beaktande av att det gått en längre tid sedan ni köpte lägenheten.

Det du kan göra är att ansöka om tillstånd hos styrelsen för att göra en väsentlig förändring i lägenheten. (7 kap 7 § Bostadsrättslagen). Eventuellt kan det bli aktuellt för styrelsen att hålla föreningsstämma om andra grannar har något emot att ni bygger balkongen. Därefter bör du ansöka om bygglov hos kommunen. Bygglov krävs normalt för nya balkonger. ( 9 kap 2 § Plan- och bygglagen). Du kan vända dig till styrelsen om du vill ha hjälp med din ansökan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Isabella BrarRådgivare