Avslag på ansökan om uppehållstillstånd

Hej! Jag är gift med en man från Gambia. Vi gifte oss i Sverige 2012. Han åkte tillbaka till Gambia och har nu blivit nekad uppehållstillstånd. Jag har överklagat två gånger, vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avslag på en ansökan om uppehållstillstånd ska överklagas inom tre veckor från den dag man får beslutet. För att du ska kunna överklaga beslutet för din makes räkning krävs en fullmakt där det står att du har rätt att företräda personen i fråga i det aktuella ärendet. Du kan läsa mer på Migrationsverkets hemsida om vad en fullmakt ska innehålla för att vara giltig, http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Ansok-om-uppehallstillstand/Efter-beslut.html.

Du överklagar beslutet till Migrationsverket som gör en ny bedömning av fallet. Om de kommer fram till att de inte tänker ändra sitt beslut skickar de sedan vidare fallet till Migrationsdomstolen, 14 kap 3 § Utlänningslagen (https://lagen.nu/2005:716). Domstolen kan antingen hålla med om Migrationsverkets bedömning eller också ändrar de beslutet.

Om Migrationsdomstolen väljer att inte ändra Migrationsverkets beslut kan man överklaga till Migrationsöverdomstolen. Då skickar du in ditt överklagande till Migrationsdomstolen som sedan skickar det vidare till Migrationsöverdomstolen. För att ditt mål ska tas upp där krävs sk prövningstillstånd. Det innebär att det inte är alla fall som tas upp av domstolen utan enbart de fall som domstolen tror kan bli vägledande för andra fall i framtiden. Om ditt fall inte tas upp står Migrationsdomstolens dom fast. Det går då inte att överklaga vidare. Om Migrationsöverdomstolen tar upp ditt fall gör de en egen prövning av det. Om du får avslag där kan du inte överklaga vidare. Här hittar du mer information, http://www.domstol.se/Myndighetsbeslut/Mal-i-forvaltningsdomstol/Migration/.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare