Avtalad uppsägningstid enligt LAS

Hej! Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb som jag tackat ja till och därför sagt upp mig. Företaget jag jobbar på har inget kollektivavtal, i mitt anställningsavtal står uppsägningstid tre månader eller enligt överenskommelse. Kan företaget hålla kvar mig i tre månader? Enligt LAS (om jag förstår det rätt) kan företaget endast ha kvar mig i två månader. (Jag har varit anställd sen augusti 2010).

Lawline svarar

Hejsan!

Enligt 2 § LAS (https://lagen.nu/1982:80) är avtal som inskränker på arbetstagarens rätt ogiltiga. I 11 § LAS regleras uppsägningstiden, men uppsägningstiden kan regleras genom kollektivavtal, se åter 2 § LAS. I Ditt fall finns inget kollektivavtal, detta betyder att 11 § LAS ska gälla till din fördel eftersom övriga avtal inte får inskränka på arbetstagarens rätt.

Enligt 11 § LAS har du rätt till 2 mån uppsägningstid om  du har varit anställd sedan 2010. Observera att beräkningen sker enligt 3 § LAS.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare