FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/07/2023

Avtjäna fängelsestraff från Norge i Sverige med fotboja

Hej, jag har dömts till ett ovillkorligt fängelsestraff på fyra månader samt villkorligt 10 månader. Dvs. fyra månader som behöver avtjänas i fängelse. Kraven för att få elektronisk fotboja är ju att fängelsestraffet är under sex månader, men räknas detta på den totala längden eller bara den ovillkorliga delen – dvs. den del som jag faktiskt skulle behöva sitta i fängelse? Jag uppfyller alla övriga villkoren för fotboja. Alltså – är fotboja ett möjligt alternativ för mig i min situation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter kontakt mailledes förstår jag nu det som att du fått en dom från Norge, är du vill önska avtjäna detta straff i Sverige, och nu undrar om du kan få göra det genom så kallad fotboja.

Regler om fotboja finns i lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll, och regler om hur man verkställer ett straff inom Norden i ett annat nordiskt land finns i lagen om samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m m.

Utredning

Det är möjligt så som vi pratat om, att få verkställa sitt fängelsestraff som utdömts i Norge, i Sverige istället, om den dömde när verkställigheten ska ske är svensk medborgare eller har sin hemvist i Sverige (5§ lagen om verkställighet av straff). Om framställningen bifalles, ska straffet omvandlas till fängelse på lika lång tid som i det andra landet, och straffet är därmed verkställbart i Sverige såsom straffet hade ådömts här (6-7§ lagen om verkställighet av straff). Detsamma gäller eventuell villkorlig dom, om inte Kriminalvården bedömer annat (12§ lagen om verkställighet av straff).

En framställning om att avtjäna fängelsestraff ska göras av behörig myndighet i Norge, och ska prövas av Kriminalvården i Sverige (24-25§ lagen om verkställighet av straff). Domen måste antingen vunnit laga kraft, eller vara verkställbar ändå, det vill säg att du avgett en nöjdförklaring.

Dessa regler innebär att du skulle kunna få avtjäna ditt fängelsestraff i Sverige, och att straffet då ska avtjänas enligt samma sätt som i Norge. I Sverige saknar vi dock institutionen om villkorligt fängelsestraff på sådant sätt som i Norge, utan det vi i stället har är villkorlig dom. I frågan om fotboja, får man försöka tolka reglerna om fotboja i ljuset av detta.

I lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll framgår att lagen är tillämplig vid verkställighet av en dom på fängelse, vilket din dom gäller, om den dömde ska avtjäna fängelse i högst sex månader (). Av förarbetena framgår att alla som dömts till fängelse i högst sex månader kan i teorin bli föremål för fotboja. Det finns dock vissa undantag som gäller om man fått fängelse till följd av en omvandling från böter, undanröjande av skyddstillsyn eller vid kombinationen skyddstillsyn och fängelse. Inga av dessa omständigheter anser jag liknar de som det norska straffet avser. Så som jag tolkar det norska straffet, ska den villkorade delen tolkas som en villkorlig dom. Jag ser alltså inte att påföljdsformen som du fått i sig skulle vara ett hinder mot att avtjäna din fängelsetid med fotboja.

Frågan är då hur man ska tolka fängelsetiden som du ådömts. Jag tolkar lagstiftningen och dess förarbeten som att det handlar om den tiden som du ska verkställa i fängelse. Mot bakgrund av denna tolkning, och den begränsade kunskap som jag inom ramen för denna tjänst kan tillföra gällande norska fängelsestraff, tolkar jag det som att de fyra månaderna du ådömts är de månaderna som också avses verkställas. Om däremot den norska betydelsen av påföljden innebär att du ska avtjäna mer tid än 4 månader, så är det mer osannolikt att du kan göra det inom ramen för intensivövervakning. Men jag förstår dig som att de resterande 10 månaderna ska avtjänas endast om du exempelvis återfaller i brottslighet eller liknande, eftersom de är villkorade, likt vår villkorliga dom. Min tolkning är därför att du borde kunna avtjäna ditt fängelsestraff om 4 månader inom ramen för en fotboja i Sverige, om Kriminalvården anser att det är lämpligt i övrigt och det inte finns särskilda skäl som talar emot det (2§ lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Som du själv anger finns det fler lämplighetskriterier för att kunna avtjäna straff med fotboja, du kan läsa mer om de på Kriminalvårdens hemsida.

Sammanfattning och råd

Det är svårt för mig att med absolut säkerhet besvara din fråga, då det inom ramen för denna tjänst är svårt att avgöra hur en norsk dom kommer tolkas vid dess verkställighet i Sverige. Men om din framställan om att avtjäna ditt fängelsestraff i Sverige bifalles, tolkar jag lagen mot bakgrund av förarbetena, som att det avgörande är verkställighetstiden, alltså den tid som faktiskt ska avtjänas i fängelse. Om denna tid i ditt fall är fyra månader, borde du kunna avtjäna fängelsestraffet med fotboja, om Kriminalvården i övrigt anser att det är lämpligt. De gör en bedömning i varje enskilt fall. För att du ska få svar på din fråga med större säkerhet, borde du kunna kontakta Kriminalvården och fråga.

Önskar du vidare hjälp, är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline! I övrigt hoppas jag annars du fått någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare