Barnbarns arvsrätt

Min mor har i sitt testamente överlåtit all sin kvarlåtenskap till min syster och mig och min systers två omyndiga barn. Mina systerdöttrar har nu fått en god man tilldelad inför boupptäckning och arvsskifte. Min fråga: kan barnbarn verkligen ha samma arvsrättigheter som bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Huvudregeln när det gäller arv återfinns i Ärvdabalken, ÄB, 2:1, https://lagen.nu/1958:637. Där står det att barn till den avlidne ärver i första hand. Barnen kallas bröstarvingar och det de ärver kallas arvslotter. Om en bröstarvinge är död ärver dess barn i stället och får dela på sin avlidne förälders arvslott.

Detta är som sagt huvudregeln, men den som skriver ett testamente kan välja att fördela sina tillgångar på annat sätt. Enda begränsningen är att man inte kan göra sina barn arvslösa. De har rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten, 7:1 ÄB.

I ditt fall innebär detta att huvudregeln är att du och din syster ärver 50% var av er mor, men hon kan välja att testamentera bort 50% av sina tillgångar till någon annan, t ex din systers barn. Om hon gör det ärver du och din syster 25% var, alltså er laglott, och din systers barn ärver 50%.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Cecilia BerneRådgivare