Barnens arvsrätt

Jag har två barn sedan tidigare och är nu sambo med en man som jag har ytterligare ett barn med. Är det bättre för de två särkullbarnen att vi inte gifter oss i framtiden? Hur kan man göra för att alla barnen ska få det så bra som möjligt när jag dör och det är dags att ärva? Jag vill att barnen ska få allt när jag dör, inte min sambo. Jag vill att det ska bli rättvist för barnen. Om han dör först och vi är sambo, ärver vårt gemensamma barn allt efter honom då även om barnet inte är myndigt? Eller får hans föräldrar eller syskon någon del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill att dina barn ska få så mycket som möjligt efter din bortgång.

Lagen som är tillämpligt i ditt fall är ärvdabalken (ÄB)

Arvsrätt

Makens arvsrätt

Avlider man och det finns en efterlevande make ärver maken hela den avlidnes kvarlåtenskap, 3 kap. 1 § ÄB. De gemensamma barnen får då vänta tills att den efterlevande maken avlider för att de ska få efterarvet av den första avlidnes kvarlåtenskap, 2 kap. 1 § ÄB.

Skulle du ingå äktenskap med din sambo har då mannen arvsrätt enligt 3 kap. 1 § ÄB, vilket innebär att erat gemensamma barn kommer att få ut sin arvslott efter att han avlidit.

Barnen som du haft i ett tidigare äktenskap har å andra sidan rätt att få ut sin arvslott direkt efter din död, 3 kap. 1 § ÄB.

Sambos arvsrätt

Sambor har inte arvsrätt, avlider en sambo har den efterlevande sambon inte rätt till arv. Gemensamma barn har även rätt att få ut sitt arv direkt enlit 2 kap. 1 § ÄB.

I ditt fall är denna omständighet mer passande dina behov, då du önskar att alla barnen ska få lika mycket i arvslott.

Om du inte vill att din sambo ska få del av din kvarlåtenskap bör du inte gifta dig, makar har enligt lag arvsrätt, 3 kap. 1 § ÄB, men inte sambor.

Särkullbarn

Barnen från ett annant äktenskap har alltid rätt att få ut sin arvslott direkt när deras förälder dör, de behöver inte invänta att efterlevande make avlider. Detta beror på att de inte är relaterade till den efterlevande maken.

I ditt fall kommer deras arvslott inte att begränsas om du gifter dig, de ha rätt att få ut sitt arv. Dock kan de erålla mindre i värde då din make kommer ha rätt att exempelvis bo kvar i ditt eventuella hus, ha rätt till din eventuella bil osv. Din egendom i ett samboförhållande är, med andra ord, mer skyddad än om du gifter dig.

Sambon avlider

Om din sambor avlider är erat gemensamma barn berättigad till hela hans arv enligt 2 kap. 1 § ÄB. Om ditt barn är minderårigt brukar man som vårdnadshavare försätta pengarna i ett låst konto tills dess att barnet är myndig. Den avlidnes föräldrar och syskon har enbart rätt till arv om hans barn avlidit eller om han har testamenterat kvarlåtenskap i deras namn (jfr 2 kap. 2 § ÄB och 9 kap. ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare