Begära ut förundersökningsprotokoll som lett till strafföreläggande.

Hej!

Hur ser processen ut kring att begära ut förundersökningsprotokoll, där straffet har bestämts i ett strafföreläggande? Går det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt att ta del av allmänna handlingar

I Sverige har den s.k. offentlighetsprincipen väldigt stark ställning. Den innebär att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess (tryckfrihetsförordningen 2 kap. 1 §). En handling är vilken informationsbärare som helst, t.ex. en text, en ljudupptagning eller en bild, och den är allmän om den inkommit till eller upprättats på en myndighet. När handlingen färdigställts, dvs. slutbehandlats, anses den upprättad.

Förundersökningen är en allmän handling om ärendet lett till ett strafföreläggande

Ett förundersökningsprotokoll är en handling och den anses upprättad hos polismyndigheten när ärendet som den hänför sig till är avslutat. Om förundersökningen lett till ett strafföreläggande är ärendet avslutat och då blir förundersökningsprotokollet allmän handling.

Uppgifter i förundersökningsprotokollet kan omfattas av sekretess

En allmän handling är en offentlig handling som kan lämnas ut om den inte omfattas av sekretess. Under utredning kan en förundersökning omfattas av sekretess med hänsyn till det allmänna intresset att inte försvåra brottsutredningar (offentlighet- och sekretesslagen 18 kap. 1 §). När ärendet avslutats finns det inte längre någon risk att utredningen försvåras genom utlämnandet. Därför finns det inget sekretesshinder på den grunden i ett avslutat ärende.

Istället kan vissa uppgifter omfattas av sekretess med hänsyn till skyddet för enskildas integritet (offentlighet- och sekretesslagen 35 kap 1 §). Utan att känna till alla omständigheter går det inte att säga om just det förundersökningsprotokoll du är intresserad av kommer falla in under denna sekretessgrund. Det kan hända att vissa uppgifter i förundersökningsprotokollet är överstrukna p.g.a. den här sekretessbestämmelsen.

Vad du kan göra

Jag rekommenderar att du vänder dig till polismyndigheten och begär ut det förundersökningsprotokoll du är intresserad av. Du behöver inte ange några skäl till varför du vill ta del av handlingen. Däremot finns det en risk att du inte får vara anonym eftersom polismyndigheten kan behöva din identitet för att göra en sekretessprövning.

Här finns en länk till polisens hemsida där de listar olika sätt du kan begära ut en allmän handling från myndigheten. Du kan exempelvis använda deras automatiska tjänst om du är villig att ange din mailadress, kontakta myndigheten via post eller besöka en polisstation.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare