Begära ut handling från Försäkringskassan

Hej, vart vänder jag mig om jag vill begära ut en handling från Försäkringskassan? Det gäller en skrivelse som ingår i en polisanmälan de gjort mot en medarbetare som gjort sig skyldig till tjänstefel i form av dataintrång.

Jag hittar ingen logisk kontaktväg på deras hemsida för en sådan begäran.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Begära ut mail från myndigheter med hänvisning till offentlighetsprincipen

Offentlighetsprincipen är en väldigt stark princip i svensk rätt och tar sig främst uttryck i den så kallade rätten att begära ut allmänna handlingar. För att en handling ska kunna lämnas ut måste den dock vara både en handling och allmän. E-postmeddelanden är handling i lagens mening eftersom det är en upptagning som kan uppfattas med tekniskt hjälpmedel (2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen, TF).

En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet (2 kap. 4 § TF). En handling anses inkommen då den s.a.s. anländer till myndigheten utifrån. Har handlingen inte inkommit kan den ändå bli allmän om den är upprättad hos myndigheten, vilket den blir när den exempelvis om den expedierats (2 kap. 10 § TF). Man har inte i lagtext definierat vad expedierad innebär, men man brukar anse att en handling är expedierad när den skickats från myndigheten till en enskild.

Det kan dock vara så att en handling inte får lämnas ut pga. att innehållet är sekretessbelagt. Om endast delar av handlingen är sekretessbelagd ska man ändå lämna ut så mycket som möjligt av de delar av handlingen som inte är sekretessbelagda (2 kap. 15 § TF).

Hur man begär ut allmänna handlingar

Begäran om utlämnande av allmänna handlingar görs hos myndigheten som förvarar handlingen. Utlämnandet ska ske så fort som möjligt (2 kap. 18 § och 2 kap. 15 § TF). Det är bra att vara tydlig när man gör sin begäran så att myndigheten vet vilken handling man syftar till. Myndigheten har till viss del plikt att hjälpa till att efterforska den handling som sökande begär ut om den inte kan identifieras direkt. Vill du komma i kontakt med just Försäkringskassan kan du läsa mer här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare