Begära ut handlingar från Säkerhetspolisen

Hej! Jag undrar om man kan få del av (eventuella) uppgifter som finns om en själv hos säpo? Jag vet att man kan beställs registerutdrag/misstankeregister från polisen, men hur funkar liknande men hos säpo? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att begära information om hur Säkerhetspolisen behandlar dina personuppgifter. Tillgången till information kan begränsas om uppgifterna omfattas av sekretess. Om Säkerhetspolisen kan lämna ut uppgifterna får du ta del av:

  • vilka personuppgifter om dig som behandlas
  • ändamålet för behandlingen
  • vem som är mottagare av uppgifterna
  • hur länge personuppgifterna behandlas

Om du vill begära ett registerutdrag kontaktar du Säkerhetspolisen.

Om dina uppgifter är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att Säkerhetspolisen rättar informationen. Om det förekommit felaktig behandling eller om det inte längre finns något ändamål för vilket det är nödvändigt att behandla uppgifterna kan du begära att de raderas.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare