Begäran att avgöra ärendet för uppehållstillstånd

Hej Jag har ett permanent uppehållstillstånd och min man också har permanent uppehållstillstånd vi har bott i Sverige ett skötsam liv och nu har vi fått barn och vi sökte uppehållstillstånd till min första barn som är snart 3 år och vi fick uppehållstillstånd kurt på 10 dagar men till min lilla flicka jag gjorde en ansökan efter 2 dagar hon fött och fick vänta 8 månader och tjejen som är min handläggare är inte i Sverige ingen förklarar till mig och jag kan inte resa semester utan min barn jag som behöver lite Semester efter jag har slutit färdigt inom vården på grund av covid 19

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns något som kan påskynda handläggningstiden för permanent uppehållstillstånd, svaret på din fråga finns i förvaltningslagen

Handläggningstider för migrationsverket

Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärendet på så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt (9 § förvaltningslagen). Att ärendet ska handläggas snabb får inte påverka rättssäkerhet, vilket innebär att det är viktig att de inte fattar snabba beslut som kan leda till ett beslut med felaktig innehåll. Det finns tyvärr ingen regel som ger en bestämd tidsgräns för hur lång tid handläggningstiden ska vara för permanent uppehållstillstånd. Alla ansökningar är olika och tar därför olika lång tid, vilket betyder att det inte går att få information om exakt hur länge just en person kommer att få vänta för att få beslut i sitt ärende.

Vad kan du göra för att snabba på handläggningstiden?

Du kan snabba på handläggningstiden genom att ansöka om begäran om att avgöra ärendet. Du har möjlighet att begära att migrationsverket ska fatta beslut i din flickas ärende eftersom det har passerat sex månader sedan du lämnade in ansökan (12 § förvaltningslagen). Detta kommer att påskynda processen genom att migrationsverket får på sig fyra veckor att antingen avgöra ärendet eller avslå ansökan.

Hur kan du ansöka om begäran att avgöra ärendet?

Du kan göra en skriftlig ansökan genom att fylla på en blankett. Ansökan ska sedan skickas till migrationsverket genom post eller skanna in och maila till migrationsverket e-mailadress. Migrationsverket adress och e-mailadress finns i blanketten.

Vad kan du göra ifall migrationsverket avslår ansökan?

Du kan överklaga beslutet till domstolen ifall migrationsverket avslår din ansökan om begäran att avgöra ärendet. Anledning till det är att det finns en stor sannolikhet att domstolen ändrar beslutet till fördel för din flicka. Det innebär att ärendet kommer att vara i den prioriterade gruppen som betyder att migrationsverket får på sig en kort tid för att fatta beslut i ärendet.

Min rekommendation

Jag föreslår att du ska skicka ansökan om begäran att avgöra ärendet för din flicka.

Du hittar ansökan om begäran att avgöra ärendet här

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare