FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/08/2022

Begränsad att yttra sig politiskt - kränkning av yttrandefriheten?

Hej! Jag har en fråga om lagar och internet. Jag anser att min yttrandefrihetsrätt har blivit kränkt då jag blivit begränsad att tala/skriva politiskt. Jag läste lite själv och grundlagarna gäller på internet, kan man anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att din yttrandefrihet även gäller på internet! Viktigt att komma ihåg är dock att yttrandefriheten endast gäller mellan enskilda (dig) och staten. Det råder alltså ingen frihet att säga vad man vill i kompisens lägenhet, på internetforum, i chattar eller på sociala medier som kontrolleras av privata aktörer (t.ex. Twitter). Dessa privata aktörer är fria att banna dig eller annars begränsa din möjlighet att yttra dig politiskt där. Läser vi i regeringsformen - där yttrandefriheten främst skyddas - så står det nämligen: “Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet…” (2 kap. 1 § första stycket regeringsformen). Yttrandefriheten är alltså skyddad gentemot det allmänna men inte gentemot det privata. Det finns ingen myndighet som får inskränka din rätt att tala och skriva politiskt inom yttrandefrihetens gränser, men privata aktörer såsom Twitter och Facebook får begränsa denna möjlighet - helt lagligt. Jag vet inte vad som mer specifikt har inträffat i ditt fall, så det är svårt för mig att ge ett träffsäkert svar till dig, men jag kan konstatera att det inte finns några möjligheter för dig att anmäla dessa typer av begränsningar som har beslutats av en privat aktör.

Du är välkommen att ställa en ytterligare fråga om några frågetecken kvarstår!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare