Begränsar lagen en bostadsrättsinnehavare att hyra ut i andra hand?

Hej! Jag har läst alla lagar och regler jag kan hitta angående uthyrning av andra hand. Men det något jag inte hittar som jag undrar om jag kan få svar på. Finns det någon lag som säger hur många gånger man får hyra ut sin lägenhet? Det står ju att det godkänts ett år i taget. Men jag hittar inget om att man bara får hyra ut ett visst antal gånger. Och kan en förening tvinga en till försäljning pga att man vill hyra ut sin lägenhet ytterligare? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom du anger att det kan röra sig om en tvångsförsäljning, så antar jag att du menar om det finns en begränsning i hur mycket du får hyra ut din bostadsrätt. Med utgångspunkt i detta kommer jag att besvara frågan om andrahandsuthyrning av bostadsrätter.

Vilken lag är tillämplig?

Det är privatuthyrningslagen (PUL) och jordabalken (JB) som är tillämpliga lagar. Observera att din bostadsföreningsstadga också reglerar din rätt att hyra ut i andra hand (se nedan svar).

Begränsar lagen en bostadsrättsinnehavare att hyra ut i andra hand?

Vill man hyra ut sin bostadsrätt i andra hand är det PUL som reglerar detta, men om reglerna i PUL inte reglerar en viss fråga, så gäller 12 kapitlet jordabalken (1 § PUL). Eftersom PUL inte reglerar regler för andrahandsuthyrning, så får svaret sökas i JB.

Angående andrahandsuthyrning gäller att en bostadsrättshavare inte får hyra ut bostaden utan föreningens samtycke för självständigt brukande (12:39 1 st. JB). Observera därför att om du har en inneboende, så behöver du inte föreningens samtycke, och då är det fritt fram att hyra ut så mycket du vill. Med självständigt brukande menar man i princip att du inte själv ska bo i lägenheten (prop. 2008/09:27 s. 20). Bor du därför i din bostad med en inneboende, så är det inget problem, så länge den inneboende inte orsakar men (12:41 JB)

Det finns dock situationer då föreningen måste i princip ge dig tillstånd till andrahandsuthyrning, men då kan tillståndet förenas med villkor (12:40 JB). Tillståndet ska lämnas om beaktansvärda skäl finns, vilket exempelvis är studier på en annan ort som inte ligger på pendlingsavstånd (cirka 1,5 timmes resa enkel väg), längre utlandsvistelse, eller att man vill inleda att provsambo med en annan (prop. 1997/98:46 s. 57). Vidare krävs att hyresvärden inte har befogad anledning att neka andrahandsuthyrning, t.ex. om den eventuella andrahandshyresgästen är misskötsam, och slutligen att hyran inte överstiger en skälig hyra enligt 12:55 4 st. JB (12:40 JB).

Utöver det ovan sagda reglerar lagen inte andrahandsuthyrningar i större detalj. Det betyder att tillstånd endast under vissa förutsättningar ska lämnas, men också att det är fritt för föreningen att begränsa i stadgan möjligheten till andrahandsuthyrning under en längre period. Lagen begränsar alltså inte andrahandsuthyrningar.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Lagen begränsar inte enskildas möjlighet att få hyra ut i andra hand. Det som endast krävs enligt lagen är att man har ett uthyrningstillstånd. I övrigt är det upp till varje förening att reglera frågan, och begränsar din förening din rätt att hyra ut i andra hand, så är det detta som gäller. Observera dock att du har rätt att få ett tillstånd under en viss tid i alla fall. Vanligen är det två år, men detta är väldigt individuellt för varje bostadsrättsförening. Min rekommendation är därför att du pratar med styrelsen och förklarar varför du vill/behöver hyra ut. Du kan dock ha en inneboende utan att behöva tillstånd.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare