FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/03/2018

Begränsningar och vägransgrunder till besök hos intagen i fängelse.

Hej! Jag prövade amfetamin för första gången i hela mitt liv för 3 veckor sedan och dagen efter åkte ja bil med några vänner då vi blev stoppade av polisen.. Jag fick följa med på kissprov pga att dom andra två som var med skulle lämna urinprov.. Det visade positivt på amfetamin men skulle ändå skickas på analys. Jag var ärlig emot polis kvinnan och sa att jag prövade första gången i mitt liv igår och att ja ångrar detta enormt mkt och att det kommer aldrig någonsin hända igen och att jag ångrar det så enormt mycket och att jag mår skit dåligt pga detta.... Och det har inte hänt att jag prövat ngt mera och så som jag lovade.. Hon fråga mig om jag tillåter att det går till åklagaren direkt eller om jag vill ha provsvaren då sa ja att hon får skicka till åklagaren o att det blir böter på 1000 kr.. min fråga är nu.. Min pojkvän ska snart åka in i fängelset för massa saker och har varit med i brottsregistret ett bra tag.. Måste vi ha bevakade besök om jag ska hälsa på honom? Eller får ja inte hälsa på honom? Tacksam för svar..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du vill veta hur ditt eventuella bötestraff för narkotikabrott kan påverka ditt besök hos en anhörig som sitter i fängelse. Det är Kriminalvården som efter utredning gör en bedömning i det enskilda fallet huruvida det finns anledning att begränsa eller neka besök till en intagen, 13 kap. 1 § fängelselagen. Jag kan därför enbart redogöra för vad som gäller generellt vilket jag kommer att göra nedan.

Din pojkvän har som intagen på en kriminalvårdsanstalt rätt till besök i den utsträckning det lämpligen kan ske, enligt 7 kap. 1 § fängelselagen. Samma paragraf stadgar att ett besök kan vägras om det kan "äventyra säkerheten på ett sätt som inte kan avhjälpas, motverka den intagnes anpassning i samhället eller vara till skada för den intagne eller någon annan.". Istället för att vägra besöket så kan det istället beslutas om övervakning av det eller att det äger rum i ett besöksrum där föremål inte kan överlämnas, 7 kap. 2 § fängelselagen. Det kan också bli fråga om kroppsvisitation eller ytlig kroppsbesiktning, 7 kap. 3 § fängelselagen.

Besök av en person som är misstänkt för brott eller missbrukar narkotika ska normalt inte beviljas. Som närstående till en intagen kan dock besök under kontrollerade former medges om riskerna kan hanteras genom denna kontroll. Detta framgår av de allmänna råden för 7 kap. 1 § fängelselagen i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd om fängelse(KVFS 2011:1). Med närstående avses först och främst maka/make, registrerad partner, sambo eller barn. 1 kap. 4 § punkt 1-4 KVFS 2011:1. En närstående kan även vara en annan person som har en sådan nära relation till en intagen de bör betraktas som närstående till varandra, 1 kap 4 § punkt 5 KVFS 2011:1. En länk till KVFS 2011:1 jag hänvisar till ovan hittar du här.

Något som talar för att du kan få besöka din pojkvän intagne är alltså att Kriminalvården är mer restriktiva när det kommer till att vägra besök från närstående. Återigen är det dock Kriminalvården som gör en bedömning om du kan anses vara närstående till den intagne. En dom gällande narkotikabrott kan dock påverka dina chanser att få ett besök som inte sker genom någon slags kontroll. Kriminalvården kommer att ha kännedom om uppgifter i ditt belastningsregister, men det kan vara bra att förklara din situation för dem om du skulle bli vägrad att besöka din pojkvän. Lite mer om information om hur Kriminalvården går till väga vid besök hittar du här. Jag hoppas att du får svar på din fråga och att det kommer att lösa sig.

Med vänliga hälsningar,

Victor EizykRådgivare