Behåller jag SGI när jag blivit arbetslös och aktivt söker arbete samt är inskriven hos arbetsförmedlingen?

Hej,

Jag avslutat min anställning i juni och därefter direkt skrivit in mig på arbetsförmedlingen samt aktivitetsrapporterat sökta jobb i vanlig ordning. Jag har nu blivit sjukskriven och min handläggare på Försäkringskassan hävdar att jag inte har rätt till SGI och därmed får en betydligt mycket lägre ersättning. Enligt allt vad jag läst omkring att skydda sin SGI vid arbetslöshet, kan detta inte stämma då jag direkt efter min senaste anställning anmält mig som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen och varit arbetssökande. Vad exakt är det som gäller i mitt fall och har min handläggare gjort fel bedömning i detta? Oerhört tacksam för snabb återkoppling. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har, som du skriver, aktivitetsrapporterat varje månad samt varit inskriven hos arbetsförmedlingen under hela den aktuella perioden.

SGI-skydd under arbetslöshet

Den som är arbetslös har s.k. SGI-skydd. Detta gäller under förutsättning att du står till arbetsmarknadens förfogande m.m. (26 kap. 13 § första stycket socialförsäkringsbalken). För att man ska anses "stå till arbetsmarknadens förfogande" krävs det att man:

1. aktivt söker arbete samt

2. har anmält sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen

(3 § förordning om tillämpningen av vissa skyddsbestämmelser för sjukpenningsgrundande inkomst, du hittar den t.ex. här).

Du behåller din SGI

Eftersom du direkt skrivit in dig hos arbetsförmedlingen och aktivt söker jobb behåller du din SGI. Detta innebär alltså att din handläggare har gjort fel bedömning.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att vända dig till Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi ÖstlingRådgivare