FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/07/2021

Behöver en skadereglerare uppge sitt efternamn till en kund?

Skaderegleraren på mitt försäkringsbolag vägrar att uppge sitt efternamn i en bilskadeärende. Kan hon göra det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det förefaller inte finnas några aktuella lagar eller liknande som reglerar huruvida en skadereglerare behöver uppge sitt efternamn vid hanteringen av ett ärende. Rent juridiskt sätt behöver alltså troligen inte skaderegleraren uppge sitt efternamn om denne inte vill. En annan fråga blir om det finns ett speciellt förhållningsätt eller arbetsordning hos ditt försäkringsbolag som gör att en skadereglerare borde uppge sitt efternamn. Tyvärr kan jag inte svara på hur det ser ut hos ditt försäkringsbolag gällande den frågan, men du kan höra av dig till dem och fråga hur det ser ut hos just ditt försäkringsbolag. Du bör möjligen även kunna klaga direkt till ditt försäkringsbolaget om du anser att du hade ett behov av att få reda på skadereglarens efternamn och denne inte vill tillgodose din förfrågan utan en acceptabel ursäkt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare