Behöver hjälp med min amerikanska skattedeklaration. Svensk medborgare med amerikansk pension

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hjälp med en skattedeklaration är mer omfattande än vad jag kan besvara i en gratisfråga, och tyvärr hanterar Lawlines juristbyrå inte ärenden som rör skatterätt. Därför skulle jag rekommendera att du först vänder dig till Skatteverket och hör om de kan hjälpa dig med deklarationen. Skatteverket har information på sin hemsida (här) om hur man ska deklarera inkomster från utlandet. Skatteverket uppger på hemsidan att om man har pension från ett utomnordiskt land beror det på vilket land pensionen kommer från om man ska betala skatt för den i Sverige eller inte, och omfattas man av detta uppmanas man att kontakta Skatteupplysningen för mer information.

Frågan om Skatteverket (som ju är en svensk myndighet) vet hur man ska göra med en amerikansk deklaration vågar jag inte svara på. Kan Skatteverket inte hjälpa dig vidare rekommenderar jag att du anlitar en byrå som är specialiserad på skatterätt. Det kanske även är bra att kontakta den amerikanska motsvarigheten till Skatteverket.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare