Behöver jag betala hyran om jag säger upp hyresavtalet innan inflytt?

Om jag redan idag 2021-08-17 säger upp ett hyres avtal på en lägenhet där jag får tillgång 2021-11-03, blir det att jag får betala hyran för November då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du behöver betala hyran för november ifall du säger upp ditt hyresavtal 2021-08-17.

Regler om situationen finns i 12 kap. jordabalken (JB), även kallas hyreslagen.

Är det okej att säga upp hyresavtal innan inflytt?

Ja, som hyresgäst har man alltid rätt att säga upp hyresavtalet, även om tillträde inte skett än (12 kap. 5 § JB).

Kommer du behöva betala hyran för november?

Detta beror på om uppsägningstiden löpt ut eller inte i november och om du betalar hyran i förväg eller inte (du ska bara betala hyran för de månader du har tillgång till lägenheten). Huvudregeln är att uppsägningstiden är 3 månader, räknat från månadsskiftet som inträffar tidigast efter uppsägningen (12 kap. 5 § JB).

I ditt fall börjar uppsägningstiden 2021-09-01 och avslutas 2021-12-01. Detta innebär att du har tillgång till lägenheten t.o.m den 1 december 2021. Om du betalar hyran i förskott (som man brukar), tolkar jag det som att du kommer behöva betala hyran för november.

Men i hyresavtal kan det avtalas om kortare uppsägningstid, så om du med din hyresvärd/förening har avtalat om en kortare uppsägningstid, finns det möjlighet att den löper ut innan november och att du då inte behöver betala hyran.

Mitt råd är att kolla i ditt avtal om ni har avtalat om en annan uppsägningstid. Om ni inte har det, är det 3 månaders uppsägningstid som gäller och då kommer du förmodligen behöva betala hyra för november.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare