FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/08/2018

Behöver jag betala skatt eller avgift I Sverige på gåva från utlandet?

Hej!

Min far vill sälja sin lägenhet i Makedonien och summan sätts in på hans bankkonto i Makedonien , ca 40 000€ Han är både svensk och Makedonsk medborgare. Därefter vill han ge mig och min bror hälften var som gåva dvs 20 000€ var och föra över dem till Sverige på våra svenska konton.

Alt 2 är att han sätter in 20 000€ var på var sitt konto i Makedonien, i vårt namn. Kan vi då föra över dem till Sverige när vi vill?

Vad gäller? Hur blir det med skatt? Gåvoskatt gäller inte, eller? Han är orolig att vi ska betala skatt eller avgifter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för gåvoskatt i Sverige, vad ni ska tänka på vid överföringen och eventuella bankavgifter eller beskattning enligt makedonsk lagstiftning. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Gåvoskatt i Sverige
Precis som du säger finns det ingen gåvoskatt i Sverige, se inkomstskattelag 8 kap. 2 §. Förutsatt att pengarna är en gåva kommer de alltså inte att beskattas i Sverige på något vis.

Att tänka på vid överföringen
Om betalningen överstiger 150 000 kr, vilket det låter som den kommer göra, är banken skyldig att lämna kontrollupgifter till skatteverket, se skatteförfarandelag 23 kap. 1 § . Eventuellt kommer skatteverket höra av sig till dig och din bror då och fråga var ni fått pengarna ifrån. I sådana fall får ni förklara att det är en gåva från er far och bevisa detta genom ett gåvobrev eller liknande.

Makedonsk lagstiftning och bankavgifter
Eftersom jag inte känner till makedonsk lagstiftning kan jag inte uttala mig om ifall de kommer beskatta gåvan på något sätt. Det kan även vara så att banken tar ut en avgift för överföringen.

Sammanfattning
Ni kommer inte behöva betala någon gåvoskatt eller avgift i Sverige. Alltså kan er far använda sig av vilket som helst av alternativen. Han kan alltså överföra pengarna direkt till era svenska bankkonton. Det kan vara så att han behöver skatta på pengarna enligt makedonsk lagstiftning och likaså kan banken ta ut en avgift för att överföra pengarna. Detta bör ni alltså kolla upp, men enligt svensk lagstiftning och när pengarna väl kommer till Sverige kommer ni inte behöva betala någon skatt eller övriga avgifter.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare