FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt16/08/2018

Behöver man betala skatt på gåva?

Hej!

Pengar som funnits på ett bankkonto i annat land än Sverige och sedan flyttas över till svenskt konto. Därefter ges del av pengarna som en gåva till barnbarn. Måste detta beskattas på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det blir inga beskattningskonsekvenser enligt svensk lag enbart av de transaktioner som du beskriver i din fråga. Pengar beskattas inte bara för att de förs in på ett svenskt konto. Vad det gäller gåvan till barnbarnet är också den undantagen från skatt (8 kap. 2 § IL).

Att själva pengarna redan förmodligen behöver vara beskattade, om det exempelvis kommer från lön, är en annan fråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare