Behöver man gå om nian om man får dåligt resultat?

Måste jag gå om nian om jag går ut nian med dåligt resultat

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att “dåligt resultat” är godkända betyg men inte högsta betyg som utgångspunkt vid besvarande av frågan.

För att besvara din fråga ska jag kort redogöra lite vad som gäller i Sverige.

Alla Barn som bor i Sverige omfattas av skolplikt (7 kap. 2 § skollagen). Skolplikten innebär en skyldighet att slutföra utbildning från förskola till och med grundskola. Skolplikten i Sverige upphör som huvudregel efter det att man gått ur årskurs nio (7 kap. 12 § skollagen). För att du ska behöva gå om årskurs nio krävs det att du inte nått upp till kunskapskraven och då kan skolplikten förlängas med ett år, detta prövas av din hemkommun (7 kap. 13 § skollagen).

Som svar på din fråga så måste du gå om årskurs nio om du inte nått upp till kunskapskraven. Endast “dåligt resultat” räcker inte för att detta ska uppfyllas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare