FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/11/2022

Behövs samtycke från andra föräldern för att ta med barn på resa?

Hej, Min exmake har bokat en fjällresa med våra barn utan mitt medgivande. Den är planerad på hans vecka men det är på en skolvecka. Barnen går i mellan- och högstadiet och kommer att missa mycket skolarbete. Jag har informerat honom om att jag inte kommer att godkänna deras ledighetsansökningar så de kommer att få en veckas ogiltig frånvaro. Kan han verkligen göra såhär? Får han ta barnen ur skolan utan mitt medgivande?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar det som att du vill ha svar på följande:

  • Behövs den andra förälderns samtycke för att ta med barnen på en resa?
  • Kan exmaken åka på resan trots att du inte beviljat ledighetsansökan?

Frågor som rör föräldraras rätt att bestämma över barnet finns i 6 kap föräldrabalken (FB).

Behövs den andra förälderns samtycke för att ta med barnen på en resa?

Jag kommer i mitt svar utgå från att ni har växelvis boende samt gemensam vårdnad. Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna gemensamt bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, och i takt med att barnen blir äldre så ska hänsyn tas till deras vilja och önskemål, 6 kap 11 § FB och 6 kap 13 § FB. Detta innebär att utgångspunkten är att beslut som rör barnen ska tas gemensamt.

Båda föräldrarna måste dock inte medverka i alla beslut som tas. Om den andre föräldern på grund av frånvaro, sjukdom eller av annan orsak är förhindrad att ta del i beslutet, samt att beslutet inte kan skjutas upp och inte är ingripande för barnets framtid så får den ena föräldern ta beslut på egen hand, 6 kap 13 § andra stycket FB. I denna bestämmelse omfattas indirekt att boendeföräldern har rätt att fatta beslut som rör barnets dagliga omsorg, vilket till exempel kan vara frågor om hur barnets ska spendera sin fritid. Vad gäller resor så har det fastslagits att “kortare utlandsbesök” hänförs till den dagliga omsorgen. Eftersom det i detta fall rör sig om en resa inom riket på en vecka, så är det sannolikt att resan är att se som den dagliga omsorgen. Resan får dock inte av ingripande betydelse för barnets framtid utan att ditt samtycke krävs. Att missa en vecka från skolan innebär givetvis att barnet missar undervisning, men om skolan godkänner ledighetsansökan så bör det inte vara några problem på denna fronten. Din exman får alltså ta med barnen på resan utan ditt samtycke.

Kan exmaken åka på resan trots att du inte beviljat ledighetsansökan?

Vad gäller ledighet från skolan så finns det inga klara riktlinjer huruvida bådas godkännande behövs. Frågan kan hänföras till samma diskussion som ovan, och eftersom en kortare utlandsresa kan fattas utan den andre förälderns samtycke så bör inte ditt godkännande krävas här.

skolverkets hemsida föreskrivs att om vårdnadshavarna inte är överens, ska skolan ändå fatta ett beslut utifrån syftet med ledigheten. Det innebär att du och din exmake inte måste vara överens. Båda två har dock rätt att få information från skolan.

Det kan tilläggas att någon rättslig påföljd inte drabbar en förälder som driver igenom sin vilja i strid mot den andra förälderns vilja. Det man kan göra då är att väcka talan i rätten om ändring av vårdnadsansvaret.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är inte rättsläget helt klart här, men sannolikt är resan att hänföra till den dagliga omsorgen och kan därför genomföras utan ditt samtycke. Det absolut bästa är dock om ni kommer överens. Om ni vill ha hjälp med att komma överens kan ni vända er till kommunen, för att få tex samarbetssamtal, 6 kap 18 § FB och 5 kap 3 § SoL

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare