FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/10/2013

Belåning av bostadsrätt och skatt

Hej, Jag kommer få en lägenhet i gåva av min mormor. Lägenheten kommer jag belåna för att sedan ge en gåva i form av pengar till min mor och min moster. Gåvan jag ger i form av pengar kommer motsvara summan som hade hamnat på kontot vid en försäljning av lägenheten till marknadspris efter skatt fördelat lika mellan systrarna. Min fråga, kommer skatteverket behandla detta som en försäljning och därför anse att gåvan till min mor och min moster ska beskattas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Du behöver inte vara orolig för att Skatteverket kommer "behandla" detta som en försäljning. En försäljning är en försäljning och en gåva är en gåva.

Den gåva som dina mor får är skattefri enligt 8 kap. 2§ inkomstskattelagen. Att du använt belånade pengar för att tillgodose en gåva till din mor och din moster är alltså inte skattepliktig inkomst, just eftersom det är ett lån.

För att en inkomst skall vara skattepliktig måste den hänföras till ett så kallat inkomstlag. I Sverige finns tre sådana: Tjänst, kapital och näringsverksamhet. Att få ett lån på banken är alltså inget som hänför sig till något av dessa inkomstlag och därför skall inte heller banklånet beskattas.

Lawline RådgivareRådgivare