Beräkning av arbetstid vid uppsägning

Hur länge är min uppsäggningstid? Jag har varit anställd i ett företag, först som timanställd och sedan blev jag fastanställd. Tillsammans med timanställning blir anställning längre än 2 år vilket innebär 2 månaders uppsägningstid. Utan timanställning är min anställningstid mindre än 2 år. Har jag en eller två månaders uppsägningstid. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Uppsägningstiden beror på om du själv vill avsluta din anställning eller om din arbetsgivare vill göra det. Om det är så att det är du är den som vill att anställningen ska upphöra så bör du främst se till anställningsavtalet. Om du och din arbetsgivare inte reglerat det särskilt, så har du en månads uppsägningstid. Det framkommer av 11§ Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80#P11S1. Om din arbetsgivare vill avsluta din anställning så gäller även här ert avtal i första hand. I anställningsavtal hänvisas ofta till ett kollektivavtal eller till uppsägningstiderna i LAS. Enligt 11§ om uppsägning i LAS så har arbetstagaren rätt till minst en månads uppsägningstid. Om arbetstagarens sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren är mer än två år, men mindre än fyra år, så är minsta uppsägningstid två månader. När man beräknar den sammanlagda anställningstiden så ska även timanställning räknas med. Man bör dock uppmärksamma att man bara ska beakta de dagar då man faktiskt arbetat, inte "perioden" under vilken man varit anställd på timmar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare