FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/08/2020

Beräkning av dagsböter

Hej, Hur mycket dagsböter blir det på ringa narkotikabrott o drograttfylleri. Hur räkna man ut det o var blir det om års lönen är 220000kr.säg om man får 50 dagsböter Hur mycket blir böterna på. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Första delen av din fråga; hur mycket dagsböter det blir på ringa narkotikabrott och drograttfylleri är vansklig att besvara. Det beror bland annat på brottens allvarlighet inom de givna lagrummen, dvs. om det t.ex. ligger precis i gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott eller om det avser väldigt liten mängd. Domstolen kan också skärpa straffvärdet om personen tidigare gjort sig skyldig till brott (29 kap. 4 § Brottsbalken (1962:700)).

Andra delen; Om årslönen är på 220 000 kr och 50 dagsböter utdöms, hur mycket blir böterna på?

Jag utgår nu från att årslönen är före skatt. Enligt Åklagarmyndighetens riktlinjer som domstolen ofta följer, ska årslönen reduceras med 20 procent för den del av årsinkomsten som överstiger den nedre skiktgränsen (367 600 kr) i linje med 65 kap. 5 § inkomstskattelagen (1999:1229). Dvs. i detta fallet ska årslönen inte reduceras med 20 procent utan fastställas som 220 000 kr. Dagsboten fastställs sedan till en tusendel av 220 000 kr (se Åklagarmyndighetens riktlinjer), vilket är detsamma som 220 kr. 50 dagsböter gånger 220 kr blir 11 000 kr.

Min beräkning baseras uteslutande årslönen, dagsböterna kan blir större (om nettoförmögenheten är större än 1 500 000) eller mindre om hänsyn tas till indirekta skatter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare