Beräkning av efterarv - Äkta makar utan barn

Äkta makar utan barn.

Maka A avlider 2010, maka A:s giftorättsgods är 1 500 000 kr.

Make B:s giftorättsgods är 750 000 kr.

Make B avlider 2021 och då är boets tillgångar 4 500 000 kr.

Maka A har en bror (efterarvinge).

Hur beräknas kvot för broderns del och vad blir efterarvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller när man är gift och ens make dör och det inte finns några bröstarvingar

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). När en person som är gift avlider ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). När en av makarna avlider anses ett äktenskap avslutat (1 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB)). När ett äktenskap avslutas brukar oftast en bodelning ske av makarnas egendom innan arvskiftet, vilket innebär att tillgångarna delas lika (9 kap. 1 § ÄktB och 23 kap. 1 § ÄB).

Den kvarlevande make B har en rätt att avstå från likadelning vid bodelning (12 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att vardera sida behåller sin andel av sitt giftorättsgods. Av det som framgår av din fråga skulle det innebära att make B erhåller 750 000 kr med full äganderätt och ärver 1 500 000 kr från maka A med fri förfoganderätt.

Om den kvarlevande make B EJ avstår från likadelning innebär det att båda parters giftorättsgods adderas och delas lika. Se beräkning här nedan:

750 000 kr + 1 500 000 kr = 2 250 000 kr

2 250 000 kr / 2 = 1 125 000 kr

Make B kommer då erhålla 1 125 000 kr med full äganderätt istället för 750 000 kr. Make B kommer också ärva 1 125 000 kr från maka A med fri förfoganderätt istället för 1 500 000 kr. Att ärva med fri förfoganderätt innebär en rätt att på alla sätt förfoga över egendomen utom rätten att genom testamente förordna om den eller ge bort en väsentlig del som gåva.

Eftersom maka A har mer giftorättsgods än make B är det mest troligt att make B EJ avstår från likadelning. Jag kommer därför utgå från att en likadelning av giftorättsgodset vid bodelningen sker.

Vad som hände när make B avlider - Efterarv

När den kvarlevande make B sedan avlider kommer hans eventuella arvingar ärva hans del och maka A:s arvingar kommer nu ärva hennes del genom efterarv (3 kap. 2 § ÄB). Bodelningen som skedde mellan maka A och make B kommer nu ligga till grund för beräkningen av efterarvet till maka A:s broder och arvet som make B:s arvingar ska erhålla (3 kap. 2 § ÄB).

Eftersom en likadelning skedde vid bodelningen kommer varderas arvingar ärva hälften av kvarlåtenskapen var. På grund av att make B haft fri förfoganderätt kan andelen brodern ärver genom efterarv antingen vara en större eller mindre summa beroende på hur kvarlåtenskapen förvaltats. Av din fråga framgår det att tillgångarna nu är 4 500 000 kr, dvs de har ökat.

Broderns arv kommer därför vara hälften av 4 500 000 kr, dvs 2 250 000 kr.

Make B:s arvinge/arvingar kommer ärva den andra halvan på 2 250 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare