Beräkning av ränta, innebörd av bedrägligt beteende och ogillande av skadeståndsyrkande

Hej, ska betala tillbaka pengar för bedrägeri, på 800 kr respektive 905 kr. Jag ska också betala enligt räntelagen från den 30 november 2011 till dess betalningar sker. Kan ni hjälpa mig räkna ut? Och vad menas med skadeståndsyrkande ogillas? Vad menas med gärningen skall således bedömas som bedrägligt beteende?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Beräkning av ränta görs enligt 6 § räntelagen, se https://lagen.nu/1975:635 . Referensräntan, som bestäms av Riksbanken enligt 9 §, ska adderas med 8 procentenheter. För tillfället ligger referensräntan på 1 procent, vilket gör att den totala räntan blir 9 procent (1+8). Lägg märke till att Riksbanken fastställer referensräntan två gånger om året (1 januari och 1 juli) och siffran kan därmed förändras om du väntar med betalningen till senare tillfälle. Du hittar den aktuella referensräntan på Riksbankens hemsida http://www.riksbank.se/ .

Du kan själv räkna ut hur stor räntan blir på Kronofogdemyndighetens hemsida http://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.html . Skriv i 1705 (800+905) i beloppsrutan, 9 (eller annat procenttal om referensräntan hunnit ändras) i procentuell ränta, 111130 som datum i rutan betecknad fr.o.m. (ÅÅMMDD) samt datumet du betalar i t.o.m. (ÅÅMMDD). Kryssa därefter i vanlig ränta som ränteberäkningsalternativ. Om du skulle betala idag (31/5-13, skriv 130531 i t.o.m.) skulle räntebeloppet utgöra 230,60 kr och den totala utbetalningen blir därmed 1935,60 kr (1705+230,60).

Att skadeståndsyrkandet ogillades innebär att rätten inte dömde dig till skadeståndsskyldighet, dvs. att du blev friad från den delen av åtalet.

När ett bedrägeri med hänsyn till skadans omfattning bedöms som ringa döms personen för bedrägligt beteende istället för bedrägeri. Med ringa avses bland annat att beloppet som bedrägeriet rör är under cirka 1000 kronor, men det är helheten som bedöms och ett bedrägeri kan bedömas som ringa även om beloppet är högre. Se 9 kap. 1 och 2 §§ brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#A1. Man kan jämföra med stöld och snatteri. Snatteri är en lindrigare form av stöld, liksom bedrägligt beteende är en lindrigare form av bedrägeri.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare