Beräkning av uppsägningstid vid hyresavtal

Hej!

Vid hyra av en lokal. Uppsägningen är nio månader. Uppsägningen sker mitt i en månad. Finns det en regel som säger att uppsägningstiden börjar löpa f.o.m. nästkommande månads dag den 1:a?

Exempel: Uppsägning 2022-02-01, den löpande uppsägningstiden blir 2022-03-01 t.o.m. 2022-11-30.

Är det korrekt uträknat?

Med vänlig Hälsning

Manco

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln gällande uppsägningstid är att det ska utgå från kalendermånad. Detta innebär att tiden för uppsägningstiden börjar löpa vid månadsskiftet. Om vi säger att hyresavtalet sägs upp mitt i februari, då kommer uppsägningstiden att börja räknas från och med 1:a mars. Eftersom ni har avtalat om 9 månaders uppsägningstid kommer uppsägningstiden att löpa ut 30:e november.

Däremot tolkar jag det som att uppsägningen har skett vid månadsskiftet, dvs 1:a februari. Därför kommer uppsägningstiden istället att löpa från den 1:a februari fram till 31:a oktober.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare