Besittningsskydd vid privatuthyrning

Hej! Vi har byggt ett hus en liten bit ifrån vårt fasta boende, och ska hyra ut det i sin helhet. Vi har hört mycket om besittningsrätten och undrar hur man ska skriva ett hyresavtal mest korrekt för att det inte ska bli några problem?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att ni vill veta hur man skriver ett hyresavtal så att besittningsrätten inte kommer att krångla till det för er senare.

Besittningsrätt & besittningsskydd

Det är ingen skillnad mellan besittningsrätt och besittningsskydd men vanligt är att det inom juridiken pratas om besittningsskydd istället för besittningsrätt.

Privatuthyrning

Jag antar att ni kommer att hyra ut som privatpersoner och därför utanför någon sorts näringsverksamhet. Därför blir lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig (1 §). En hyresgäst har enligt lagen ingen rätt till förlängning av hyreskontraktet, förutom om ni särskilt har avtalat om det (3 § tredje stycket).

Det innebär att om ni inte har avtalat om det så har personen ni hyr ut till inte besittningsskydd. Om ni väljer att ha ett hyreskontrakt för obestämd tid så måste ni bara vara medvetna om att ni måste säga upp avtalet för att det ska upphöra att gälla (3 § första stycket).

Sammanfattning

Hyr ni ut er egen bostad och gör ni det som privatpersoner så finns det inget besittningsskydd för personen som ni hyr ut till. Vill ni känner er osäkra så kan ni uttryckligen säga det i avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare