Besittningsskydd vid privatuthyrning av villa

Hej, vi har bott 12 år i en lägenhet som är i en villa . Nu har villan sålts och Min fråga är om man har besittningsrätt eller inte vid byte av ägare av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommer ni att ha besittningsskydd?

Vid privatuthyrning av villa tillämpas lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Enligt 3 § tredje stycket privatuthyrningslagen har en hyresgäst inte rätt till förlängning av hyresavtalet om parterna inte avtalar om annat. Detta innebär att en hyresgäst inte kommer att ha besittningsskydd om detta inte framgår av avtalet. Ni måste därmed flytta när avtalet upphör att gälla, det vill säga efter att uppsägningstiden har gått ut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsingar,

Ellinor BäckströmRådgivare