Besittningsskydd vid uthyrning av bostadsrätt

Rättigheter med 2a handuthyrdning .

Hur länge kan man hyra ut sin bostadsrätt utan att förlora besiktningskyddet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om reglerna kring hyresgästens besittningsskydd när bostaden som hyrs ut utgör en bostadsrätt.

Eftersom det är en bostadsrätt som ska upplåtas i andra hand gäller lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Hyresgästen får inget besittningsskydd när bostadsrätten hyrs ut enligt denna lag (3 § tredje stycket privatuthyrningslagen). Bostadsrättshavaren och hyresgästen behöver alltså inte träffa något avtal om avstående från besittningsskyddet.

Om bostadsrättshavaren hyr ut fler än en lägenhet får hyresgästen inget besittningsskydd i den första upplåtelsen medan hyresgästen i den andra upplåtelsen får besittningsskydd enligt reglerna i 12 kap. jordabalken (JB). Detsamma gäller om flera rum hyrs ut till olika hyresgäster. Om bostadsrättshavaren hyr ut tre eller fler lägenheter anses denne bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller reglerna i 12 kap. JB för samtliga upplåtelser. Besittningsskyddet i 12 kap. JB gäller först efter att hyresförhållandet varat längre tid än två år (12 kap. 45 § JB och 12 kap. 46 § JB). Det finns möjlighet att avtala om att hyresgästen ska avstå från besittningsskyddet (12 kap. 45 a § JB).

Sammanfattningsvis: om bostadsrättshavaren bara hyr ut en lägenhet till en hyresgäst saknar hyresgästen besittningsskydd.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare