FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt22/11/2013

Beskattning av benefik fastighetsöverlåtelse

Hej Min fru och jag har ett hus i sthlm som vill ge till våran son. Vi har också en dotter som vi redan hjälpt lite att skaffa ett hus. Kan vi ge huset till vår vuxne son utan att dottern måste få halva värdet och betala skatt på realisationsvinst? Vi får kompensensera dottern senare då det blir aktuellt att lämna/ärva vårt fritidshus. Vi tror också att sonen inte behöver betala gåvo eller arvskatt? Tacksam för svar B o C

Lawline svarar

Hej!

Gåvo- och arvsskatten är sedan ett par år avskaffad. Så länge ni överlåter fastigheten till ett pris under aktuellt taxeringsvärde till er son så betraktas rättshandlingen i sin helhet som en gåva avseende fastigheter och den är då skattefri. Detta framgår av rättspraxis från dåvarande Regeringsrätten, se RÅ81 1:29. Sonen inträder istället i er skattemässiga situation (Inkomstskattelagen 44 kap 21 §), med innebörd att reavinstbeskattning sker först vid dennes framtida avyttrande.

Om överlåtelsen sker till ett pris som är lägre än 85% av taxeringsvärdet uttas inte heller någon stämpelskatt (lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter 5, 9 §§).

Om inget annat anges så förutsätts en gåva till sonen på detta sätt också vara förskott på arv (Ärvdabalk 6 kap 1 §), varför en "utjämning" därför kan sägas ske redan på detta sätt. Något hinder mot att ge sonen fastigheten utan att i samband härmed beakta dotterns intressen finns därför inte. Värt att tänka på är dock att i samband med ett framtida arvskifte behöver sonen inte betala något ifall hela förskottet inte kan avräknas från hans lott (Ärvdabalk 6 kap 5 §). Därför kan det vara bra hantera detta i förväg genom fritidshuset.

Inkomstskattelag:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM

Ärvdabalk:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.HTM

Lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840404.HTM

Vänligen

Patrik EmbladRådgivare