Beskattning av kapitalvinst vid avyttring av gåva

Jag fick en fastighet av min far som gåva 1963. Nu ska jag sälja fastigheten. Hur beskattas jag? Reavinst? och vilket belopp räknar man på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör inkomstbeskattning och regler om detta finns i inkomstskattelagen (IL).Då jag tyvärr inte fått så mycket information kring fastigheten kan jag inte göra någon exakt beräkning. Istället kommer jag att allmänt gå igenom vad som gäller, så att du förhoppningsvis själv kan förstå hur du ska göra beräkningen.

Allmänt om beskattning vid gåva

I Sverige finns ingen gåvoskatt, det vill säga man beskattas inte när man ger eller får en gåva. Däremot kommer gåvotagaren (den som fått gåvan) att beskattas när denne avyttrar gåvan för reavinsten eller med andra ord kapitalvinsten. Med avyttring avses till exempel försäljning och byte (44 kap. 3 § IL).

Gåvotagaren kommer vidare att inträda i den tidigare ägarens skattemässiga position (44 kap. 21 § IL) (kontinuitetsprincipen). Detta innebär att gåvotagaren ska använda sig av gåvogivarens (den som gav gåvan) anskaffningsutgifter och eventuella förbättringsutgifter vid beräkningen av kapitalvinsten. Om en fastighet däremot förvärvades före 1952 ska fastigheten istället anses förvärvad den 1 januari 1952 och anskaffningsutgiften ska motsvara 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952, såvida inte gåvogivarens anskaffningsutgift överstiger detta belopp (45 kap. 28 § IL).

Beräkning av kapitalvinst

Kapitalvinsten beräknas genom att ersättning för fastigheten minskas med utgifterna för avyttringen och omkostnadsbeloppet (ersättning – (avyttringsutgifter + omkostnadsbelopp)) (44 kap. 13 § IL). Med ersättningen för fastigheten menas försäljningspriset medans avyttringskostnaderna utgörs av till exempel mäklararvode.

Vad gäller omkostnadsbeloppet består det av anskaffningsutgifter ökade med förbättringsutgifter (anskaffningsutgifter + förbättringsutgifter) (44 kap. 14 § IL). Anskaffningsutgifter är det pris som den beskattningsskyldige köpte fastigheten för. Om den beskattningsskyldige fick fastigheten i gåva gäller dock som sagt kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § IL). Är det däremot så att gåvogivaren förvärvade fastigheten före 1952 är anskaffningsutgiften 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952, såvida inte gåvogivarens anskaffningsutgift överstiger detta belopp (45 kap. 28 § IL).

Förbättringsutgifter består av dels ny-,till- och ombyggnationer (grundförbättringar), dels förbättrande reparationer och underhåll. Grundförbättringar får alltid dras av om de överstiger 5000 kr under det beskattningsår de hänför sig till (45 kap. 11 § IL). Förbättrande reparationer och underhåll får bara dras av om de överstiger 5000 kr (45 kap. 11 § IL), hänför sig till beskattningsåret eller de fem föregående beskattningsåren samt har medfört att fastigheten är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet (45 kap. 12 § IL). Exempel på förbättrade reparationer och underhåll är omtapetsering och utbyte av köksluckor.

Sammanfattning av beräkningen:

+ Ersättning

- Avyttringsutgifter

- Anskaffningsutgifter

- Förbättringsutgifter

= Kapitalvinst

Kvotering och skattesats

Innan kapitalvinsten ska beskattas ska kvotering ske, det vill säga endast 22/30 av kapitalvinsten ska tas upp (45 kap. 33 § IL). Om man till exempel fått en vinst på 100 000 kr ska alltså bara 73 333 kr beskattas (100 000/30 x 22). Skattesatsen på detta belopp (22/30 av kapitalvinsten) är 30 % (65 kap. 7 § IL).

Sammanfattning

Du ska beskattas för den eventuella kapitalvinst (reavinst) som du får vid försäljningen av fastigheten. Kapitalvinsten beräknas genom att dra bort avyttringsutgifter, anskaffningsutgifter och förbättringsutgifter från ersättningen (ersättning – (avyttringsutgifter + omkostnadsbelopp)). Skattesatsen är 30 %.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare