FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/03/2022

Beslagtagande av mobil

Polisen ringde på morgonen till min pojkvän och sa att dom vela omhänderta hans mobil. Han skulle då åka in till stationen och lämna den vid 14 och han får hämta ut den runt 18 tiden. Då dom misstänker han för något, stämmer detta att dom kan göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Man har rätt att beslagta föremål om den har betydelse för utredningen

Det framgår av lag att lös egendom, såsom en telefon, får beslagtas om detta föremål kan antas ha a) betydelse för utredning om brott b) vara avhänt genom brott (såsom att föremålet varit stulet) elle c) föremålet använts som ett hjälpmedel vid brott (27:1 st. 1 RB).

I din situation verkar det inte vara någon fråga om att begära tillbaka föremålet då den relativt kort efter lämnades tillbaka. Att ett föremål beslagtas måste inte betyda att personen som äger föremålet är misstänkt för något brott, utan det handlar om att föremålet i sig, dvs mobilen, kan antas bidra till brottsutredningen.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare