FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/05/2018

Beslut angående barnen vid gemensam vårdnad

hej, jag har några funderingar som jag behöver juridisk hjälp med.

jag och min man ligger i skilsmässa vi har 2 barn. min man följer inte det vi har kommit överens om, om för att det inte ska bli mer jobbigt för barnen än nödvändigt. vilka rättigheter och skyldigheter har jag under och efter skilsmässan? och att barnens pappa har träffat en ny och börjar introducera henne till barnen och han ser inte barnens behov och att dom mår dåligt av allt nu vad finns de jag kan göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svaret har jag utgått ifrån att ni har gemensam vårdnad om barnen.

I 6 kap. 11 § föräldrabalken anges att en vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I samma bestämmelse framgår även att vårdnadshavaren i takt med barnets stigande ålder och utveckling ska ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.

I 6 kap. 13 § föräldrabalken framgår vidare att om barnet står under vårdnad av två vårdnadshavare gäller 11 § (ovanstående bestämmelse) dem tillsammans. I bestämmelsens andra stycke anges att om en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak är förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas bestämmer den andre ensam. Det anges vidare att denna får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.

Som utgångspunkt kan därför sägas att ni har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnens angelägenheter tillsammans. Det innebär därför att ni ska ta gemensamma beslut som rör barnens angelägenheter och det är något du kan stödja dig på. Som framgår ovan har en vårdnadshavare möjlighet att i vissa fall ta beslut angående barnens angelägenheter på egen hand men med undantaget att det inte får röra sig om beslut av ingripande betydelse, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Man kan därför säga att mindre beslut, exempelvis sådant som rör den dagliga omsorgen och som inte är av ingripande betydelse kan en vårdnadshavare ta beslut om själv utan den andre vårdnadshavaren. Detta gäller både under och efter skilsmässan.

Gemensam vårdnad förutsätter ett hyfsat konfliktfritt samarbete angående barnen (det framgår i 6 kap. 5 § andra stycket föräldrabalken att rätten vid bedömningen av om vårdnadshavare ska ha gemensam vårdnad eller om vårdnaden ska anförtros åt en av dom fäster särskilt avseende i föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnen). Jag uppfattar det som att ni har en överenskommelse och det är något du kan hänvisa till. Om ni inte kan komma överens eller hålla er till en tidigare överenskommelse kan ni vända er till familjerätten i er kommun som kan hjälpa er. Om samarbetssvårigheterna skulle bli så svåra att det går ut över barnen kan det finnas anledning att fundera på om ensam vårdnad är en bättre vårdnadsform för er situation. Jag uppfattar inte situationen som sådan, men vill ändå uppmärksamma om vikten av ett hyfsat samarbete vid gemensam vårdnad.

Vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare