Bestämmande av uppsägningstidpunkt och tidpunkt för beräkning av uppsägningstid

Hej! Jag har blivit varslad pga arbetsbrist från 75% tillsvidaretjänst. Har inte blivit personligen delgiven en uppsägning eller fått ett rekommenderat brev med en sådan. Är på semester nu. Eller hur börjar uppsägningstiden först räknas när jag återvänder till jobbet och kan få del av uppsägningen i person? Sen undrar jag vad som gäller angående uppsägningstiden. Jag kommer 1 sept ha jobbat där i sex år, vilket inträffar under själva uppsägningstiden. Blir min uppsägningstid 3 eller 4 månader enligt las? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Lag (1982:80) om anställningsskydd innehåller bestämmelser om uppsägning anställd, den hittar du https://lagen.nu/1982:80

10 § reglerar när en arbetstagare anses ha blivit uppsagd.

2 Stycket i 10 § säger att "Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen".  Kan man inte nå arbetstagaren direkt skall uppsägning ske genom rekommenderat brev, och personen skall då anses vara uppsagd tio dagar från det att brevet lämnades till posten. Sista meningen säger sen "Har arbetstagaren semester, anses uppsägning ha skett tidigast dagen efter den då semestern upphörde." Det förutsätter då antagligen också att brev skickades när man var på semester. I det här fallet kommer alltså din uppsägning att börja gälla tidigast dagen efter din sista semesterdag.

Det framgår inte direkt av 11 §, som reglerar uppsägningstider, men det framgår av sammanhanget att uppsägningstid beräknas när uppsägning sker och det bör därför också vara de förhållanden som råder då som är avgörande för beräkningen av uppsägningstiden.

Thomas HefnerRådgivare