Bestridande av faktura

Jag har fått en kontrollavgift ("p-bot") hemskickad pga obetald parkering den 13:e januari.

Däremot hade jag den aktuella dagen betalat parkeringen, och när jag tog bilen satt det inte heller någon lapp på bilen. Enligt det hemskickade dokumentet har boten utfärdats kl 12:26, medan min parkering var betald från kl 11:44 - 20:35. Dessutom är området i boten felaktig, man har angivit en närliggande gata. Jag har betalat via en app och följt den områdeskod som anges på automaten.

Ytterligare ett bekymmer är att jag öppnade fakturan sent. Då jag inte väntade mig en bot har jag lagt kuvertet åt sidan och öppnade det först ikväll, bara för att få reda på att den skulle bestridits senast idag (5 februari).

Jag vill givetvis bestrida avgiften då den är felaktig, men vad gör jag i det här läget? Kommer givetvis att ringa till bolaget så fort telefontiderna öppnas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bestrida en faktura på rätt sätt måste du bestrida fakturan skriftligen, dvs. antingen via brev eller e-mail. När du varken betalar eller bestrider en faktura i tid kommer fordringsägaren att skicka fakturan till inkasso för att få hjälp med att driva in betalningen. I sista hand kommer kronofogden att driva in skulden om du inte betalar eller bestrider.

I alla dessa led kan du bestrida fakturan, och det betyder att om du inte har bestridit fakturan från fordringsägaren i tid, kan du istället bestrida fakturan när den kommer från inkasso.

Vad som händer när du bestrider en faktura är att det då blir tvistigt om det faktiskt finns ett skuldförhållande er emellan. Fordringsägaren måste då stämma dig i tingsrätt och yrka på att du ska betala summan, och du måste då försöka bevisa motsatsen.

Jag hoppas detta klargjorde frågan, om jag var du skulle jag som du skriver försöka ta kontakt med fordringsägaren först eftersom det kan finnas en möjlighet att de inte har hunnit skicka iväg fordringen till inkasso.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare