Bestulen av en vän med ett barn som vittne

Jag blev bestulen av min bästa vän...jag var hos läkaren när min vän kom hem till mig och öppnade dörren för henne min lilla tjej som var i huset var 13 år. Hon kom med en förevändning att hon ville träffa mig. Hon stal mina guld smycken och pengar som jag la på sidan ifall det bli krig, (massa med olika vallotta) som var i mitt rum. I det här fallet kan jag kräva henne trots att jag saknar bevis. Det enda beviset att min dotter såg det. Jag ber dig om lite information.Jag har inte informerat polisen om något eftersom jag saknar bevis och min vän förnekar allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag tänker att det är viktigt att inleda med mitt råd:

Eftersom din vän verkar neka att hon stal dina smycken och pengar så är det högst troligt att hon inte kommer lyssna på några krav. Det är därför jag rekommenderar att du vänder dig till polisen och anmäler vad som har hänt.

Trots att din barn är det enda vittnet så är det fortfarande ett vittne, det skulle kunna vara tillräckligt för att polisen skulle inleda en utredning för att se ifall de stulna sakerna är hos din vän. Även ifall vittnet är ett barn så är det ett vittne. Det råder nämligen fri bevisföring, vilket innebär att alla bevis kan tas upp i domstol, men sedan att domstolen väljer vilket värde bevisningen skall ges.

Men som sagt, mitt råd är att du anmäler till polisen

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare