FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev08/01/2024

Betala för boende

Hej, har varit sambo i många år och min kille drog. Har nu sålt vårt hus och jag ska flytta vidare själv. Han har lovat sen många år att hjälpa mig med mitt nya boende. Pengarna för detta hus går till mitt nya boende och han ska betala lånet och allt runt kring det nya boendet till mig. Han har själv skrivet ett papper via datorn i punktform om vad det är han ska betala med datum och underskrift. Min fråga, räcker det för mig som bevis om något händer? Mvh Tina Andersson

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det du beskriver är ett skuldebrev som regleras i Skuldebrevslagen. Det framgår inte riktigt av din fråga vad du menar med, "om något händer" men jag tänker att du menar "ifall betalning uteblir". För att stärka din position ska du ha ett utskrivet och signerat exemplar av skuldebrevet för att kunna bevisa er överenskommelse. Fordran förfaller då de datum ni har överenskommit, skulle ett av datumen vara en helgdag så förfaller fordran nästa arbetsdag, 5 § Skuldebrevslagen. Är betalning inte gjord i enlighet med den överenskommelse utgår det ränta på det belopp som förfallit, 6 § Skuldebrevslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att kontakta Lawline igen.

Karl MelinRådgivare