Betalar man mer skatt i Danmark om beloppet anges som gåva eller som förskott på arv?

Om danska barn, födda och skrivna i Danmark får en större penga-gåva av sin far som är svensk medborgare, betalar de då mer skatt än om beloppet anges som förskott på arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring skatt hittar vi i Inkomstskattelagen (IL) – eftersom att barnen är skrivna i Danmark kommer jag även i mitt svar behandla skatten på gåvor i Danmark.

I Sverige är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria (8 kap. 2 § första stycket IL). Det finns ingen begränsning för hur stort belopp man kan överlåta genom gåva.

Skatt i Danmark

Eftersom att barnen som ska ta emot pengagåvan är skrivna i Danmark får vi räkna med att de med stor sannolikhet är skattepliktiga där – därför får vi även kolla på skattereglerna i Danmark. Gåvor från nära familj i utlandet, behandlas i Danmark som om gåvogivaren är bosatt i Danmark.

I Danmark behandlas gåvor och förskott på arv på samma sätt, både när det gäller skatteplikten och skattesatsen. Bröstarvingar, dvs. barn och barnbarn, kan få upp till 67.100 DKK som gåva eller förskott på arv i 2020 utan att behöva betala någon skatt på summan. Du kan således skattefritt ge upp till 67.100 DKK till vardera barn under 2020.

Överstiger man detta belopp betalar man en gåvoavgift på 15 % av det överstigande beloppet på både gåvor och förskott på arv. Det gör alltså ingen skillnad om du anger pengarna som gåva eller som förskott på arv.

Om vi som exempel låtsas att barnen får 200.000 DKK som gåva från deras far (100.000 DKK vardera), så uppgår det skattefria beloppet till 2 x 67.100 kr = 134.200 DKK. Detta innebär att 65.800 kr (200.000 – 134.200) är skattepliktigt – av detta ska 15 %, dvs. 3870 DKK, betalas som gåvoavgift. Detta innebär att barnen kommer motta 200.000 – 3870 = 196.130 DKK efter skatt.

För att sammanfatta gör det alltså ingen skillnad om pengarna anges som gåva eller som förskott på arv – skattesatsen är samma om man överstiger 67.100 DKK. Nästa år kommer det vara en annan skattefri summa – men man kan återigen ge en skattefri pengagåva. Detta innebär att om man vill ge en summa som överstiger 67.100 DKK, är det fördelaktigt att sprida summan över flera år för att mottagaren inte ska behöva beskattas för gåvan.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare