Betydelsen av att en av makarna är lagfaren ägare till fastighet vid en eventuell skilsmässa

Hej

Gifte oss 2021 och på banken sa dem huset är mitt pga jag står på lagfarten. Skrev inget äktenskapsförord och undrar nu om det är enskild egendom. Vet ej vart man får reda på det vid ev skilsmässa.

Vart kan man annars skriva sånt dokument att huset och värdeökning är mitt vid skilsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga behöver vi kika i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Lagfartens betydelse vid en eventuell skilsmässa

Under äktenskapet råder du själv över din egendom (1 kap. 3 § ÄktB) och är alltså ägare till fastigheten genom lagfarten som du står på. Skulle ni ansöka om skilsmässa blir bodelningsreglerna i äktenskapsbalken aktuella och då har lagfarten ingen betydelse vid en fördelning av tillgångarna mellan er makar.

Hur delas fastigheten upp mellan er?

Eftersom du och din maka/make inte har skrivit något äktenskapsförord innebär det att all egendom som huvudregel är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB), och delas lika mellan er vid en skilsmässa (11 kap. 3 §). Regeln om giftorättsgods har vissa undantag (se 7 kap. 2 §), t.ex. kan fastigheten vara din enskilda egendom trots att ni inte har äktenskapsförord om du t.ex. fått fastigheten i gåva/arv med villkor om att det ska vara din enskilda egendom. Eftersom du i din fråga inte specificerar någon sådan detalj utgår jag från att fastigheten är giftorättsgods.

Hur du går till väga för att fastigheten ska bli din enskilda egendom

För att fastigheten och dess värdeökning ska tillfalla dig vid en eventuell skilsmässa behöver du och din maka/make skriva ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten) där ni särskilt specificerar att fastigheten och dess värdeökning ska vara enskild egendom. Äktenskapsförordet behöver upprättas skriftligen, dateras, undertecknas av er båda och registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § andra stycket). Skulle det vara så att ni behöver hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord kan ni få hjälp av våra jurister, boka tid här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare